Relatie gezondheid en tandvleesproblemen

Uw beloning voor zorgvuldige mondhygiëne is een stralende glimlach. Alles wat er in uw mond gebeurt, houdt onomstotelijk verband met uw immuunsysteem en uw totale gezondheid. Van parodontitis (tandvleesontsteking) is bekend dat dit kan leiden tot een verhoogd niveau van CRP ’s (ontstekingseiwitten) en cytokines (waaronder IL-6 en TNF-a) in het bloed en dat de mondflorabacteriën voortdurend kleine toxische producten de bloedbaan insturen.

Aan de relatie tussen parodontitis en hartproblemen, reuma en diabetes type 2 wordt in wetenschappelijke kringen niet meer getwijfeld. Dat een slechte mondgezondheid een negatieve impact heeft op de algemene gezondheid en ook het Hb (hemoglobine) en Ht (hematocriet) kan verlagen is eveneens eerder gevonden in wetenschappelijk onderzoek. Minder bekend is dat hogere waarden van CRP’s en cytokines bijdragen aan een snellere spiervermoeidheid. In dat verband is het interessant dat Gao, Z. et. al (2017) verschillende studies hebben onderzocht waarin wordt gemeld dat het Epstein Barr Virus (Pfeiffer) gerelateerd kan worden aan parodontale ziekten .

Eerder hebben verscheidene onderzoekers bevestigd dat er een verband bestaat tussen een aantal ernstige ziekten en tandvleesproblemen de meest voorkomende chronische aandoening ter wereld, waaraan 80 procent van de volwassenen op enig moment lijdt. Wanneer de tandplaquevormende bacteriën zich onder de tandvleesrand een weg naar beneden werken, ontstaan de tandvleesproblemen.

Stress kan dit proces versnellen, omdat daardoor hormonen vrijkomen die bacteriegroei bevorderen. In eerste instantie hoeven tandvleesproblemen geen klachten te geven, maar na verloop van tijd veroorzaken ze slechte adem, loszittende tanden en gezwollen, makkelijk bloedend tandvlees, met name bij het poetsen van de tanden.

Het doordruppeleffect

In de tandplak kunnen wel meer dan 400 soorten bacteriën voorkomen. Als hier niets aan wordt gedaan, maken deze bacteriën gaatjes tussen het tandvlees en de tanden of kiezen. Na en groeiperiode van acht tot twaalf weken en wanneer de pockets zich uitbreiden tot meer dan drie millimeter onder de tandvleeslijn, worden de bacteriën agressiever en destructiever.

De bacillen zelf of de toxinen die ze afgeven, kunnen dan in de bloedbaan komen, waar ze bijdragen aan verstopte slagaders en het risico van een hartaanval en een herseninfarct kunnen vergroten. Plaque bevat ook soorten bacteriën die de luchtwegen kunnen infecteren, en zo een bacteriële ontsteking kunnen veroorzaken.

Een sterk immuunsysteem zal deze indringers gewoonlijk terugdrijven. Factoren die de weerstand echter verlagen, kunnen zo de weg vrijmaken voor een chronische infectie. Praktijk Solleveld onderkent de parodontale problematiek en neemt deze belangrijke ontstaansfactor voor ziekten mee in een stoorveldonderzoek.

Heeft u het gevoel dat uw mondgezondheid wel eens een rol zou kunnen spelen in uw klachtenbeeld en u de indruk heeft dat uw tandarts of mondhygiënist deze samenhang niet deelt, dan bent u voor een holistische kijk op uw gezondheid bij ons aan het goede adres!